
Business Model Canvas
In mijn werk heb ik veel te maken met zowel gevestigde als startende ondernemers. Veelal zijn dit de kleine mkb-ers en, tegenwoordig veelvuldig gebruikt, de (Z)ZP-ers. Deze ondernemers zijn snel, weten wat ze willen en gaan ervoor. Ze gaan direct aan de slag om hun passie in uitvoering te brengen. Om gelukkiger te worden. In gedachten hebben ze al precies een beeld wat ze willen bereiken. Althans, dat hoop ik dan altijd maar, want dat is wat ik hoor wanneer ik vraag waar ze willen staan over vijf jaar. Wat is nu uiteindelijk de doelstelling?
Zet het eens op papier voor me
Het Canvas
Gelukkig is er een model, waar iedere ondernemer gebruik van kan maken om juist deze gedachten goed op papier te zetten: het Business Model Canvas (http://www.businessmodelgeneration.com/canvas). Deze tool (want dat is het) geeft je de mogelijkheid je onderneming te beschrijven, uit te dagen, uit te vinden en vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Het geeft je inzicht in je eigen onderneming waar je mee aan de slag wilt gaan of waar je al mee bezig bent. In negen segmenten bekijk je de onderneming en discussieer je met jezelf, collega’s, vrienden of zelfs wildvreemden over de stand van zaken. Breng in beeld hoe je onderneming er nu uitziet en vul dezelfde canvas ook in voor je situatie over vijf jaar.
Het is een kapstok om discussies op gang te brengen, vragen te stellen, maar ook om je marketing- en ondernemingsplan aan op te hangen.
Geen reacties